Hovorca ruského ministerstva zahraničných vecí Mariya Zakharová počas tlačového brífingu 11. apríla prišla so silnou kritikou akcií francúzskej vlády voči ruským médiám a ich novinárom.

Porušovanie práv ruských novinárov a médií vo Francúzsku v posledných rokoch ( zdroj ):

Oficiálne Paríž systematicky odmietal vydávať akreditačné dokumenty ruským novinárom z agentúry Sputnik a zamestnancom televízneho kanálu RT France, ako aj korešpondentom RIA Novosti na účasť na podujatiach organizovaných francúzskym ministerstvom zahraničných vecí a Elysejským palácom. Už viac ako rok francúzske ministerstvo zahraničia ignoruje žiadosti o vydanie novinárskych preukazov agentúre Sputnik a Ruptly, hoci spĺňajú všetky formality.

Všetci novinári pracujúci v krajine však musia mať novinárske preukazy. V roku 2018 sa francúzski politici a predstavitelia odmietli stretnúť s novinármi na viac ako 70 príležitostiach. To všetko sa robí v súlade s pokynmi Elysejského paláca a francúzska strana nás o tom opakovane informovala. Redakcia Sputnik nedostáva bulletiny ani tlačové správy od vládnych agentúr. Ruskí zamestnanci agentúry sú tiež pravidelne podrobovaní osobitnej kontrole pri prechode francúzskou hranicou aj počas ciest v rámci Európskej únie.

Časová línia porušení v roku 2018

Vždy máme veľmi kritický názor na obvinenia, ktoré sú namierené proti nám, keď nie sú predložené žiadne skutočnosti. Dnes uvediem fakty a potom sa dostaneme k záveru.

10. januára správa prezidenta Francúzska Emmanuela Macrona nedovolila, aby sa filmový štáb Ruska dnes zúčastnil na samite v Ríme. Podľa televízneho kanálu bola žiadosť o akreditáciu predložená a prijatá, ale členovia tlačového oddelenia Elysee Palace prestali reagovať na novinárov po príchode posádky do Talianska. Tím prezidenta Macrona toto rozhodnutie odmietol vysvetliť.

15. januára nemohol novinár RT France vstúpiť do Elysejského paláca, kde by usporiadal brífing s tlačovým tajomníkom prezidenta Emmanuela Macrona. Zamestnanec tlačového oddelenia Elysejského paláca po tom, ako si prezrel novinársky preukaz, povedal, že Ruský zamestnanci neboli novinármi a že človek musí byť novinárom, aby mohol vstúpiť do budovy. Podľa hovorcu RT France, zamestnanci médií, ktorí nepotvrdili svoj úmysel zúčastniť sa podujatia, sa napriek tomu mohli zúčastniť na briefingu.

29. mája nemohol novinár RT France vstúpiť do Elysejského paláca na pokyn francúzskeho prezidenta. Podľa RT France, novinárovi nebolo dovolené vstúpiť, pretože pracoval pre Rusko Today. Novinár mal platnú tlačovú kartu, ako to požadoval vedúci tlačovej služby Elysee Palace Marion Beyret, s ktorou hovoril telefonicky deň predtým. Korešpondent BBC, ktorý tam tiež prišiel s tlačovou kartou, mohol ísť dovnútra.

Dňa 4. septembra bola zverejnená správa vypracovaná analytickými strediskami francúzskeho ministerstva zahraničných vecí a ministerstva obrany a zaoberajúca sa manipuláciou s informáciami. Autori správy otvorene popierajú RT a Sputnik právo nazývať sa médiami a tvrdia, že sú to spravodajské agentúry a zapájajú sa do propagandy. „Odhaľujú“ epizódy informačnej vojny údajne vedenej Ruskom v rôznych regiónoch bez toho, aby citovali akékoľvek dôkazy, a mnohé z týchto epizód sú založené na očividných lžiach. Napríklad, RT obviňujú , že tvrdili že obyvatelia Katalánska študujú španielčinu ako cudzí jazyk, hoci televízny kanál o tom nehovoril.

Okrem toho sa v správe uvádza 50 odporúčaní pre krajiny, občiansku spoločnosť a súkromné ​​osoby. Jedna z nich radí, že RT a novinári Sputnik by nemali byť akreditovaní. Ide o izolovanie zahraničných propagandistickýchmédií a mali by sme ich nazývať pravými menami. Potom by ich zástupcovia nemali byť akreditovaní alebo pozvaní na spravodajské konferencie pre novinárov. Na ilustráciu návrhu nazývať ich menami, dokument cituje prezidenta Francúzska Emmanuela Macrona, ktorý hovorí, že RT a Sputnik sú agentmi vplyvu.

Minister zahraničných vecí Sergej Lavrov uskutočnil 26. – 27. novembra pracovnú návštevu Paríža. Šokujúca situácia sa objavila počas jeho návštevy, keď francúzska strana odmietla umožniť zástupcom ruských médií, ktorí pracujú vo Francúzskej republike, aby sa trvalo zúčastňovali na spoločnej tlačovej konferencii s oboma ministrami na francúzskom ministerstve zahraničných vecí až do poslednej chvíle. ktoré boli údajne nesprávne predložené. Akreditáciu získali iba niektorí ruskí novinári, členovia združenia, ktorí prišli z Moskvy. Zoznamy novinárov boli predložené vopred a ruské veľvyslanectvo dostalo potvrdenie o všetkých z nich (že boli získané). Nasledujúca otázka zostáva otvorená a nejasná: aké podmienky akreditácie boli porušené? Na rozdiel od francúzskej strany, ktorá nemôže potvrdiť svoju pozíciu,

Záležitosť bola vyriešená až po tom, čo minister zahraničných vecí Sergej Lavrov kategoricky vyhlásil, že sa nezúčastní na tlačovej konferencii, na ktorej sa zakazujú prístup  novinárom.

Zamestnanci RT France, korešpondent Russia Today a kameraman spravodajskej agentúry Ruptly, boli zranení počas protestov v Paríži. Kameraman televízneho kanálu RT France mal menšie zranenie a novinári dvoch filmových štábov boli zranený, keď bol použitý slzný plyn. Jeden z korešpondentov mal menšie popáleniny.

Časový harmonogram porušení v roku 2019

V januári vysielala francúzska štátna televízia (France 4 channel) program pre deti, ktorý jednoznačne uviedol, že ruské médiá „klamú“, pričom ruský prezident rozširuje falošné správy a Rusko je najnedemokratickejšia krajina na svete.

Dňa 1. februára počas neformálneho stretnutia s novinármi francúzsky prezident Emmanuel Macron obvinil viacero ruských médií, najmä Sputnik a RT z rozšírenia dezinformácií s cieľom destabilizovať domácu politickú situáciu v krajine, vrátane nákupu sociálnych služieb a mediálnych účtov. Hovoriac o povahe a zdroji hrozieb a kvalifikovaní niektorých ruských spravodajských zdrojov ako „pro-Kremelských“, pán Macron ich postavil na roveň s radikálnymi politickými skupinami, vrátane ultranacionalistických hnutí, o ktorých hovorí vo Francúzsku ako la Fachosphère.

15. februára v rozhovore pre Le Monde povedal šéf volebného štábu strany vedenej Macronom, že ani RT ani Sputnik nedostanú akreditáciu na pokrytie volebnej kampane strany. „Nie sú zástupcami médií, sú to propagandistické predajné médiá v službe Kremľa. Nemali by byť spojené s médiami, ktoré overujú informácie pred ich zverejnením. Podľa Európskej komisie Sputnik zverejňuje každý deň 10-15 falošných správ. “Kde sú tieto materiály? EU komisia uderte dôkazy.

Dňa 27. februára francúzsky denník Le Parisien uverejnil rozhovor s oficiálnym hovorcom francúzskej vlády Benjaminom Griveauxom, ktorý opäť zaútočil na televízny kanál RT a agentúru Sputnik. Okrem obvinení ruských médií, ktoré sa už stali tradičnými pre francúzske politické zriadenie zasahovaním do určitých volebných procesov a šírením falošných správ a dezinformácií, pán Griveaux priniesol túto tému v Fachosphère.

V odpovedi na otázku, či existujú obavy z cudzích zásahov do európskych volieb, Griveaux v skutočnosti prirovnal RT a Sputnik k hnutiam Fachosphère a Patriosphère: „Všetko záleží na tom, čo nazývate zásahom. To, čo sme pozorovali v prezidentskej kampani v roku 2017, bol vplyv sociálnych sietí Patriosphère a Fachosphère. Oba trendy sú veľmi blízke médiám Sputnik a Russia Today, ktoré sponzoruje Kremeľ, ktorý vznikol najmä vďaka podpore Fachosphère.

Začiatkom marca bolo oznámené, že francúzsky Úrad pre reguláciu médií (CSA) sa snaží ukončiť spoluprácu medzi nezávislou parížskou rozhlasovou stanicou Aligre FM a Radio Sputnik France. Regulátor vyzval rozhlasovú stanicu, aby urýchlila proces ukončenia dohody so spoločnosťou Sputnik, ktorá bola naplánovaná na koniec roka 2019.

Dňa 16. marca bol ďalší ruský mediálny zástupca, producent video agentúry Ruptly, zranený na nohe počas protestného zhromaždenia žltých vest v Paríži.

19. marca, vedúci televízneho kanálu RT France Xenia Fedorova dostala anonymný list, ktorý jej hrozil a aj ostatným členom redakčnej rady. Anonymný autor napísal najmä, že jej smrť „je len otázkou času“. Členovia predstavenstva poznamenali, že ešte pred tým prišli listy od inej osoby na iné adresy RT France, ktorá tiež niekoľkokrát útočila na redakciu aj telefonicky a požadoval, aby bol kanál zrušený.

Začiatkom apríla boli prijaté informácie o porušení práv ruských médií vo Francúzsku pred medzinárodným fórom Trianon Startups sponzorovaným rusko-francúzskym občianskym fórom Trianon Dialogue, ktoré sa bude konať vo Versailles 15. apríla. Ministerstvo medzinárodnej spolupráce Skolkovej nadácie požiadalo ruské veľvyslanectvo vo Francúzsku, aby mu pomohlo pri distribúcii tlačovej správy medzi ruskými novinármi. Z textu vyplynulo, že francúzski organizátori citovali „smernicu“ Elysejského paláca – ktorá už dva roky funguje . O tom nám hovorí každý – novinári, zástupcovia tlačových služieb výkonných orgánov Francúzska, politológovia, odborníci a ľudia, s ktorými novinári pristupujú k rozhovorom. S odkazom na „smernicu“ z Elysejského paláca dôrazne vyzvali, aby bola „účasť Ruska a Sputnika na tomto podujatí zakázaná“. Ide o dvojstrannú akciu, ktorej hostiteľom je Rusko. Čo zakazujete? Pre koho je váš zákaz? Takto je to formulované v liste, ktorý prišiel na veľvyslanectvo.

Čo z toho vyplýva? Chvíľu sme vydávali varovania. Toto obdobie skončilo. Začalo sa ďalšie obdobie, ktoré v tejto oblasti nazývame „obdobie zrkadlového prístupu k Francúzsku“.

Foreign Ministry Releases List “Violations of the Rights of Russian Journalists and Media Outlets In France over the Past Years”

zdroj:

http://www.mid.ru/en/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/3612738

 

Pin It on Pinterest

Share This